TRECEREA ANILOR


V-aţi dedicat, probabil, mare parte din viaţa dumneavoastră, sănătăţii şi bunăstării copiilor. Probabil aţi încercat să vă asiguraţi că mănâncă sănătos, că învaţă, se joacă, îşi fac prieteni – şi, în general v-aţi făcut griji pentru ei! Dar, pe măsură ce ei devin independenţi, aveţi din nou timp pentru propria dumneavoastră persoană.

Fierul este un element nutritiv esenţial pentru funcţionarea corespunzătoare a organismului dumneavoastră. Este foarte important nu numai pentru copii în perioadele de creştere,1 ci şi pentru dumneavoastră. În cazul în care concentraţia de fier din organismul dumneavoastră este redusă (afecțiune cunoscută ca deficit de fier), acest lucru poate duce la apariţia unei alte afecţiuni numite anemie feriprivă, ce se manifestă printr-un număr redus de globule sanguine roşii sănătoase în organism.2 Pentru a afla mai multe despre rolul pe care fierul îl are în organismul dumneavoastră, consultaţi secţiunea „De ce este atât de important fierul pentru sănătatea dumneavoastră”.

FIERUL LA VÂRSTA A DOUA


50 este noul 40. Îmbunătăţirea stării generale de sănătate a provocat o schimbare în modul în care percepem vârsta. Aşteptările profesionale şi personale sunt mai mari şi preconizăm că vom rămâne în formă şi sănătoşi mult mai mult timp decât bunicii noştri. Pe lângă asistenţa medicală, o alimentaţie adecvată contribuie semnificativ la menţinerea unui corp sănătos.

Fierul este implicat în numeroase procese la nivelul organismului. El este necesar transportului sanguin al oxigenului la ţesuturi pentru a vă da energie3 şi a vă ajuta să vă concentraţi.4 Acesta contribuie, de asemenea, la menţinerea unui sistem imunitar sănătos, ajutându-vă să combateţi infecţiile.5 Carenţa de fier afectează aceste procese. Concentrarea şi memoria de scurtă durată sunt cele mai afectate,6 ducând la scăderea productivităţii la serviciu şi în viaţa de zi cu zi.3

Lipsa de fier poate avea un impact şi asupra stării dumneavoastră generale de sănătate. Dacă aţi avut deficit de fier în ultimii 2 ani, sunteţi expus/ă unui risc mai mare de a vă confrunta cu extenuare severă, lipsă de vitalitate şi un confort redus la nivel psihic şi fizic.6 Puteţi creşte aportul de fier prin ajustarea regimului dumneavoastră alimentar.

Pentru a afla mai multe despre semnele şi simptomele deficitului de fier, consultaţi „Lista Simptomelor”. Aceasta vă poate ajuta şi în discuţia cu medicul dumneavoastră.

Persoanele care s-au confruntat recent cu deficitul de fier simt adesea o oboseală severă.6 Un simptom al deficitului de fier este fatigabilitatea,4 manifestată printr-o epuizare fizică şi psihică care nu dispare chiar dacă vă odihniţi şi care vă poate face să vă simţiţi irascibil/ă şi fără energie zi de zi. Pentru a vă evalua nivelul de oboseală, puteţi consulta Chestionarul privind fatigabilitatea. Rezultatele Chestionarului privind fatigabilitatea pot fi folosite pentru a explica medicului cum vă afectează viaţa această stare.

MENOPAUZA


Aşa cum declanşarea menstruației a provocat mari schimbări în organismul dumneavoastră, la fel se întâmplă şi în momentul încetării sale! Nivelul hormonilor responsabili pentru eliminarea ovulului în fiecare lună începe să scadă, iar corpul dumneavoastră vă anunţă acest lucru prin bufeuri7,  tulburări de somn8 şi schimbări de dispoziţie.7

Odată cu întreruperea menstruației scade necesarul de fier, de la 18 mg pe zi la 8 mg pe zi.9 Dacă aţi luat suplimente cu fier pentru a vă asigura necesarul zilnic sau pentru a face faţă sângerării menstruale abundente, probabil nu veţi mai avea nevoie de ele. Însă, dacă, în momentul încetării ciclului menstrual, prezentaţi unele dintre simptomele carenței de fier, cum ar fi paloare10 sau fatigablitate,4 este posibil ca acestea să fie cauzate de o afecţiune. Anumite boli, precum insuficienţa cardiacă cronică11 sau cancerul,12 vă expun unui risc mai mare de apariţie a deficitului de fier. În cazul în care credeţi că suferiţi de deficit de fier sau de o boală asociată, este important să vă adresaţi medicului, care va putea să vă recomande paşii şi tratamentul de urmat.

ÎNAINTAREA ÎN VÂRSTĂ


Aşa cum copiii dumneavoastră au crescut parcă într-o clipită, tot aşa şi bătrâneţea se instalează pe nesimţite. Corpul dumneavoastră nu se mai mişcă la fel de repede, însă, dacă îi furnizaţi substanţele nutritive adecvate, vă va ajuta să faceţi faţă schimbărilor ce vin odată cu vârsta.

Anemia feriprivă este o afecţiune care se manifestă printr-un număr insuficient de celule sanguine roşii sănătoase necesare pentru a transporta o cantitate normală de oxigen în organism. Este frecventă în rândul persoanelor vârstnice, iar riscul creşte odată cu vârsta.14  Există câteva cauze care pot produce anemie feriprivă în cazul vârstnicilor, precum artrita reumatoidă, boală renală cronică sau afecţiunile gastrointestinale.1, însă această afecţiune poate apărea şi dacă alimentaţia dumneavoastră nu conţine suficient fier. Carența de fier reprezintă a doua cauză a anemiei feriprive la vârstnici, întâlnită la 15-30% dintre vârstnicii anemici.14 O altă posibilă cauză este carenţa de vitamina B12 datorată absorbţiei deficitare.14

Printre simptome se numără paloare, fatigabilitate şi lipsă de aer,14 deşi acestea pot fi provocate şi de alte afecţiuni frecvente în cazul persoanelor în vârstă,14 precum artrita reumatoidă15 sau bolile pulmonare.16 Aşadar, este important să vă adresaţi medicului dacă suspectaţi că aveţi un nivel scăzut al fierului, deoarece acesta va putea afla cauza simptomelor dumneavoastră.

Apariţia carenței de fier pe măsură ce înaintaţi în vârstă vă poate afecta forţa fizică şi echilibrul, dar şi funcţia cerebrală.14 Vă puteţi ajuta creierul să rămână sănătos la o vârstă mai înaintată printr-un regim alimentar adecvat în etapele precedente ale vieţii. Consumând regulat alimente precum fructe şi legume, cereale integrale şi peşte şi evitând dulciurile şi brânzeturile în cantităţi excesive la vârsta a doua, vă puteţi ajuta creierul să continue să funcţioneze corespunzător mai târziu în viaţă.17

Aveţi grijă de dumneavoastră şi bucuraţi-vă de timpul dedicat propriei persoane.

Pentru mai multe informații vă rugăm adresați-vă medicului sau farmacistului dumneavoastră.