HRĂNIREA ŞI ÎNŢĂRCAREA

Se întâmplă atât de multe lucruri după naşterea unui copil încât poate apărea o oarecare stare de confuzie. În timp ce corpul dumneavoastră îşi revine după naştere şi se pregăteşte pentru alăptare, şi copilul dumneavoastră trebuie să se adapteze la lumea înconjurătoare. Nemaiavând acces la rezervele permanente de elemente nutritive din pântecul mamei,  bebeluşul trebuie să înveţe cum să îşi exprime nevoile, iar dumneavoastră trebuie să învăţaţi cum să i le satisfaceţi.

Sarcina şi naşterea consumă o mare parte din rezervele dumneavoastră de fier şi vă expun riscului apariţiei deficitului de fier. Chiar dacă organismul dumneavoastră reuşeşte să reabsoarbă fier din celulele sanguine care nu mai sunt necesare copilului, 26% dintre femeile care nu iau suplimente cu fier prezintă deficit de fier la o săptămână după naştere.1,2 Deficitul de fier poate duce la apariţia unei afecţiuni numită anemie feriprivă, care se manifestă printr-un număr redus de celule roşii sanguine sănătoase în organism.3 Deficitul de fier poate, aşadar, afecta calitatea laptelui matern4, dar şi calitatea vieţii dumneavoastră ca mamă.2

FIERUL ŞI ALĂPTAREA


Corpul dumneavoastră este conceput pentru sarcină şi naştere, precum  şi pentru alăptare, care nu este însă uşor de realizat. Succesul alăptării depinde de numeroşi factori fizici, emoţionali şi sociali.5 Veţi avea nevoie de sprijinul familiei în realizarea anumitor treburi casnice şi pentru a vă încuraja în momentele mai grele. Ar fi bine şi ca familia să vă asigure numeroase alimente nutritive, bogate în fier, pentru sănătatea dumneavoastră şi a copilului.

Dacă suferiţi de anemie, care poate fi cauzată de deficitul de fier6, sunteţi mai expusă riscului unei lactaţii insuficiente. Din acest motiv, este posibil ca bebeluşul dumneavoastră să nu ia în greutate cât ar trebui, să fie irascibil şi să ceară să fie hrănit des. Acest lucru vă poate face să vă simţiţi încordată şi neîncrezătoare în capacitatea dumneavoastră de a alăpta.5 De asemenea, anemia poate afecta conţinutul de grăsimi şi calorii al laptelui dumneavoastră.4 Pe lângă energie şi elemente nutritive, laptele matern îi oferă bebeluşului şi anticorpi, care îl ajută să lupte împotriva infecţiilor.4 Într-o astfel de situaţie, laptele poate conţine o cantitate redusă de substanţe necesare sistemului imunitar al copilului.4 Toate acestea pot avea un impact asupra experienţei dumneavoastră ca mamă.

Pentru a produce cel mai bun lapte şi pentru a alăpta bebeluşul cu plăcere, asiguraţi-vă că asimilaţi suficient fier. Pentru informaţii suplimentare legate de aportul de fier în alimentaţia dumneavoastră, puteţi consulta secţiunea noastră Cum să ne alegem atent alimentele.

FIERUL ŞI FORMULELE DE LAPTE PRAF


Formulele de lapte praf conţin un adaos de fier, altfel spus sunt fortificate cu fier. Prin urmare, dacă bebeluşul este hrănit cu formule de lapte praf, poate beneficia de cantitatea de fier de care are nevoie. Cu toate acestea, în cazul în care copilul a avut o greutate mică la naştere sau s-a născut prematur, ar fi bine să discutaţi cu medicul despre suplimentarea acestuia.

Dacă nu alăptaţi, este posibil să reapară menstruația, ceea ce vă poate expune riscului instalării deficitului de fier. Cantitatea de fier pierdută în timpul menstruației este de două ori mai mare decât cea necesară alăptării.7 De asemenea, corpul dumneavoastră încearcă să se refacă după pierderile de sânge din timpul travaliului, aşadar asiguraţi-vă că alimentaţia dumneavoastră conţine suficient fier. Puteţi consulta Lista simptomelor pentru a verifica semnele deficitului de fier şi, în cazul în care suspectaţi că nivelul dumneavoastră de fier este scăzut, ar trebui să vă adresaţi medicului dumneavoastră. Dacă sunteţi sănătoasă şi vă îngrijiţi, veţi putea avea grijă de bebeluşul dumneavoastră.

FIERUL ŞI FATIGABILITATEA


Este normal să vă simţiţi obosită după naştere, dar încercaţi să identificaţi apariţia oricărei stări de oboseală extremă, denumită fatigabilitate. Fatigabilitatea se manifestă printr-o extenuare psihică şi fizică ce vă afectează zilnic, chiar şi atunci când reuşiţi să vă odihniţi.

Fatigabilitatea şi extenuarea sunt adesea asociate carenței de fier8 şi pot avea un impact major asupra lactaţiei dumneavoastră.7 Este posibil chiar să nu mai puteți alăpta din cauza oboselii, rugându-i pe ceilalţi să hrănească copilul cu biberonul pentru ca dumneavoastră să vă puteţi odihni.5

Fatigabilitatea vă poate afecta capacitatea de a avea grijă de copil chiar şi când nu mai alăptaţi,deoarece creşte riscul depresiei postnatale.9 Pentru a evalua gradul de fatigabilitate, puteţi completa Chestionarul privind fatigabilitatea. Dacă suspectaţi că suferiţi de această afecţiune, este important să consultaţi medicul. Puteţi folosi rezultatele Chestionarului privind fatigabilitatea pentru a explica medicului modul în care fatigabilitatea vă afectează viaţa. Dacă această stare  este cauzată de deficitul de fier, medicul dumneavoastră va putea să vă recomande tratamente care să vă reducă senzaţia de oboseală.

FIERUL ŞI ÎNŢĂRCAREA


În scurt timp, bebeluşul va întinde mânuţa după biscuitul dumneavoastră şi va începe să-şi mişte guriţa atunci când mâncaţi dumneavoastră. Chiar dacă vi se pare că e prea devreme, este important ca la 4-6 luni copilul să înceapă să consume alimente bogate în fier.

Copilul dumneavoastră s-a născut cu o cantitate suficientă de fier pentru creşterea din primele 4-6 luni de viaţă.10 Laptele matern nu prea conţine fier,11 aşadar după epuizarea acestor rezerve, copilul are nevoie de fier în alimentaţia sa. În ţările dezvoltate, în jur de 16% dintre copiii sub 1 an suferă de anemie feriprivă, spre deosebire de 25% dintre cei cu vârste cuprinse între 1 şi 5 ani.12

Tabel: cantitatea de fier de care are nevoie copilul dumneavoastră în comparaţie cu necesarul unui adult13:

VÂRSTA NECESARUL ZILNIC DE FIER
6 - 12 luni 11 mg
1 - 3 ani 7 mg
Femeie adultă, neînsărcinată 18 mg
Bărbat adult 8 mg

Dacă bebeluşul dumneavoastră s-a născut la termen şi îl alăptaţi, se recomandă ca, începând cu luna a patra, să îi administraţi zilnic un supliment cu fier în doză de 1 mg pentru fiecare kg,  până începe să consume suficiente alimente bogate în fier.10

Numeroase alimente pentru bebeluşi conţin un adaos de fier, mai ales cerealele. Cu toate acestea, este indicat să introduceţi în regimul alimentar alimente bogate în fier, precum carnea roşie. Carnea este o sursă excelentă nu doar de fier, ci şi de alte vitamine şi elemente nutritive, precum zincul.14 Potrivit unui studiu, copiii britanici a căror alimentaţie conţine carne au abilităţi fizice mai dezvoltate decât copiii cărora le lipsește carnea din alimentație.14

În plus, este important să nu îi daţi copilului lapte de vacă înainte de vârsta de un an, iar cantitatea consumată după această vârstă să fie redusă.15 Explicaţia are la bază mai multe motive. Laptele de vacă nu conţine prea mult fier, prin urmare copilul nu poate asimila cantitatea de fier de care ar beneficia din formulele de lapte praf fortificate. De asemenea, îi poate provoca o indigestie şi scaune cu sânge (prin care se pierde fier). Unele elemente favorizează absorbţia fierului (cum ar fi vitamina C), în timp ce altele scad absorbția fierului. Calciul este unul dintre elementele ce scade absorbţia fierului, laptele de vacă fiind bogat în calciu. Aceasta înseamnă că, dacă bebeluşul dumneavoastră consumă lapte de vacă prea devreme sau în cantitate prea mare, poate apărea deficitul de fier.15 Pentru informaţii suplimentare referitoare la alimentele care reprezintă o bună sursă de fier, consultaţi secţiunea noastră Cum să ne alegem atent alimentele.