DE CE AM NEVOIE DE MAI MULT FIER ACUM ?

Creşterea unui copil este o experienţă unică şi solicitantă. Deși corpul dumneavoastră este conceput pentru asta, totuși trebuie să vă asiguraţi că deţineţi toate elementele nutritive necesare acestei experienţe. Fierul e implicat în multe procese din organismul dumneavoastră: este necesar la transportul oxigenului prin organism, pentru producerea de energie în muşchi, ajută la concentrare şi la combaterea infecţiilor.1-3 Dar dacă sunteţi însărcinată, aveţi nevoie de fier pentru toate acestea plus pentru a dezvolta o placentă sănătoasă, pentru a susţine creşterea bebeluşului dumneavoastră şi pentru a vă proteja împotriva pierderii de sânge din timpul naşterii . 4

FIERUL ŞI DUMNEAVOASTRĂ


Fierul este important nu doar pentru funcţionarea optimă a organismului, dar şi pentru schimbările ce debutează odată cu sarcina.

Placenta

Placenta este un organ nou format ce creşte în cursul sarcinii.Oxigenul şi elementele nutritive din sângele dumneavoastră traversează placenta şi trec prin cordonul ombilical în corpul fătului .Produsele metabolismului fătului trec în sens invers prin cordonul ombilical şi apoi prin placentă în corpul dumneavoastră, pentru a fi eliminate. 5 Tot acest transfer de nutrienţi şi metaboliţi se produce prin sânge, în vasele sanguine, iar fierul este necesar pentru dezvoltarea sângelui.1,6

Sânge suplimentar

În timpul sarcinii cantitatea de sânge care circulă prin organismul dumneavoastră practic se va dubla. Acest sânge suplimentar este important pentru transportul elementelor nutritive spre placentă şi colectarea metaboliţilor de la făt. Sângele dumneavoastră este constituit din plasmă şi celule roşii sanguine. Numărul acestora din urmă trebuie să crească cu 35 %, iar pentru asta e nevoie de fier.7 În plus, trebuie să dispuneţi de sânge şi pentru circulaţia sanguină proprie a fătului!

 

FIERUL ŞI SARCINA SĂNĂTOASĂ


Pentru o sarcină optimă este important să păstraţi un nivel corespunzător al fierului.8 Anemia feriprivă din timpul sarcinii poate cauza naşterea prematură a bebeluşului sau greutate scăzută la naştere. 8

Există câţiva factori ce pot creşte riscul de apariţie a deficitului de fier sau a anemiei feriprive:

  • dacă aţi avut nivelul fierului scăzut înainte de a rămâne însărcinată
  • dacă aveţi şi alţi copii, în special de vârste apropiate
  • dacă aveţi gemeni sau sarcină multiplă4

Dacă suferiţi de anemie feriprivă în timpul sarcinii, este probabil să aveţi hemoglobina scăzută şi după naştere şi să fiți mai puţin capabilă să faceţi faţă pierderii de sânge din timpul naşterii . 4 Hemoglobina scăzută după naştere poate creşte şansa apariţiei depresiei postnatale,9 reduce calitatea laptelui matern 10 şi face mai dificilă îngrijirea bebeluşului dumneavoastră.11

Pentru a afla mai multe despre necesarul dumneavoastră de fier după naşterea copilului, vizitaţi secţiunea "naşterea şi primele zile”.

Cantitatea de fier de care aveţi nevoie se schimbă de la trimestru la trimestru de sarcină. În primul trimestru dispuneţi de ceva mai mult fier prin faptul că nu mai aveţi menstruație, dar în trimestrul al doilea şi al treilea necesarul de fier creşte.7 De fapt, veţi avea nevoie de 1,5 ori mai mult fier din alimentaţie decât înainte de a rămâne însărcinată.12

Din fericire, organismul dumneavoastră este conceput astfel încât să extragă cât se poate de mult fier din alimente, iar absorbţia fierului din mâncare se schimbă şi ea odată cu nevoile bebeluşului dumneavoastră. În săptămâna a 30-a de sarcină corpul dumneavoastră va şti să absoarbă aproape 90% din fierul ingerat – de trei ori mai mult decât în săptămâna a 8-a.7 Puteţi să contribuiţi la adaptarea organismului dumneavoastră printr-o dietă bogată în fier. Vă rugăm să reţineţi că e  important să cereţi sfatul medicului în legătură cu alimentele cele mai indicate în timpul sarcinii, deoarece unele alimente precum ficatul13 sau anumite specii de peşte,14 ar trebui evitate pe durata sarcinii.

Fierul şi bebeluşul sănătos

Fierul este necesar pentru funcţionarea tuturor organelor, în special în timpul creşterii lor.15 Bebeluşul dumneavoastră utilizează fierul primit de la mamă mai întâi pentru sinteza de celule roşii sanguine. Dacă nu există suficient fier disponibil, nici alte părţi ale corpului nu pot creşte suficient de bine. Inima, muşchii şi creierul bebeluşului în dezvoltare pot rămâne fără fierul necesar.4 Sistemul imunitar al bebeluşului (care-l ajută să combată infecţiile după naştere) poate fi şi el afectat.15 Fierul e atât de important pentru dezvoltarea unui creier sănătos, încât copiii ai căror mame au avut nivelul fierului scăzut pot prezenta un coeficient de inteligenţă (IQ) mai redus.4

Bebeluşul dumneavoastră nu are nevoie de fier doar în timpul creşterii intrauterine – fierul este crucial şi pentru creşterea de după naştere.15 Deoarece laptele matern nu conţine mult fier,16 bebeluşul dumneavoastră îşi consumă rezervele de fier acumulate înainte de naştere pentru a creşte. Un bebeluş sănătos, născut la termen va dispune de fier suficient pentru creşterea normală până la vârsta de 4-6 luni.16 După aceea va obţine fierul din alimentele solide consumate, sau eventual din formula de lapte. Pentru a afla mai multe despre necesarul de fier al bebeluşului după naştere, vizitaţi secţiunea „Fierul şi copilul dumneavoastră”.

Depozitele de fier ale bebeluşului dumneavoastră pot fi afectate chiar dacă lipsa dumneavoastră de fier încă nu se manifestă ca anemie feriprivă,15 aşadar asiguraţi-vă că respectaţi un regim alimentar bogat în fier.

Suplimentarea inutilă cu fier nu este sănătoasă nici pentru bebeluş, nici pentru dumneavoastră. De aceea, consultaţi-vă medicul înainte de a adăuga suplimente în alimentaţia dumneavoastră, în special dacă nu prezentaţi semne ale carenței de fier.

Pentru mai multe informații vă rugăm adresați-vă medicului sau farmacistului dumneavoastră.